پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 181652
سناريوهاي اقتصادي پس از تحريم
تاریخ انتشار : 1394/03/10 21:32:01
نمایش : 1280
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي با اعلام اينکه براي تهيه برنامه ششم توسعه در سال جاري منتظر ابلاغ سياست هاي کلي رهبري هستيم گفت: ۱۰۰ درصد افزايش قيمت ها به يارانه نقدي اختصاص يافت.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، محمدباقر نوبخت با بيان اينکه خود را آماده کرده ايم که اگر مذاکرات به نتيجه اي که مورد نظر است نرسد و يا اصلا توافقي صورت نگيرد، کشور را همانطور که در روزها و سال هاي سخت اداره کرده ايم، پيش ببريم و براي اين موضوع برنامه داريم گفت: برنامه ششم توسعه را به نتايج مذاکرات گره نزده ايم.

رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي کشور اظهارداشت: اميد داريم و خود را آماده کرده ايم که با قدرت منطق جمهوري اسلامي در مذاکرات هسته اي بتوانيم حقوق ملت ايران را استيفا کنيم و حلقه تنگ ظالمانه و غيرانساني تحريم ها را بشکنيم.

وي افزود: اگر منابع ما آزاد شود تازه براي استفاده کردن از منابع آزاده شده نيز برنامه داريم که اين برنامه در سازمان مديريت و برنامه ريزي کشور تعريف شده که مي توانيم آنها را اجرايي کنيم. سخنگوي دولت درباره برنامه ششم توسعه گفت: سال جاري ما بايد برنامه ششم توسعه را تهيه کنيم و منتظر ابلاغ سياست هاي کلي رهبري هستيم؛ مي خواهيم اين برنامه توسعه اي بسيار متفاوت باشد و احکام تقنيني آن کم، مختصر و قابل نظارت باشد.

نوبخت ادامه داد: تلاش کرده ايم در اين برنامه به موارد خاص منطقه اي توجه شود که قرار است در سال هاي ۹۵ تا ۹۹ به آنها دست يابيم؛ زيرا توجه کرده ايم بدون توجه به توسعه مناطق، استان ها و شهرستان ها توسعه ملي امکان پذير نيست.

سخنگوي دولت درباره جزئيات بودجه سال ۱۳۹۴ نيز گفت: ما لايحه بودجه را در موعد مقرر با فرض اينکه منابع عمومي ۲۲۴ هزار ميليارد تومان محقق مي شود به مجلس ارسال کرديم که در آن زمان قيمت نفت حدود ۷۰ دلار بود و در اين لايحه پيش بيني قيمت نفت ۷۲ دلار انجام شده بود.

رئيس سازمان مديريت اظهارداشت: در اين بين که مجلس در حال بررسي بودجه بود قيمت نفت به زير ۵۰ دلار آمد و طبيعي بود که با کاهش قيمت نفت سقف بودجه نيز کاهش پيدا کند؛ اما مجلس بودجه اي که تصويب کرد ۲۳۶ هزار ميليارد تومان بود که بسيار خوشبينانه به مساله توجه شده بود، اما قرار شد در ۶ ماهه اول سال ۹۴ بودجه ۲۲۰ هزار ميليارد تومان مورد توجه باشد.

وي گفت: بنابراين ما بودجه ۲۲۰ هزار ميليارد توماني را به دستگاه ها ابلاغ کرديم به فرض اينکه اگر رقم هاي بودجه تحقق پيدا کرد ۱۶ هزار ميليارد تومان بعدي به دستگاه ها ابلاغ شود. با پيش بيني هايي که سازمان برنامه ريزي انجام داد مشخص شد که بودجه ۲۲۰ هزار ميلياردي نيز با واقعيت منطبق نيست و ما پيش نويسي در اينباره تدوين کرديم.

نوبخت اضافه کرد: در وضعيتي که ما قرار داريم اگر نفت ۵۲ دلار باقي بماند تنها مي توانيم ۱۹۹ هزار ميليارد تومان بودجه را به دست بياوريم که بنابراين نه بودجه ۲۳۶ هزار ميلياردي مصوب محقق مي شود و نه بودجه ۲۲۰ هزار ميلياردي کف مجلس.

رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي افزود: ما برخي پرداخت هاي اجتناب ناپذير داريم که بايد آنها را پرداخت کنيم؛ اما براساس تعيين تکليف مجلس بايد ۳۰ هزار ميليارد تومان براي طرح هاي عمراني کنار گذاشته شود. در نيمه دوم سال گذشته پيش بيني مي کرديم از بودجه ۲۱۱ هزار ميليارد تومان که منابع بودجه اي سال ۹۳ است تنها ۱۸۵ هزار ميليارد تومان محقق شود؛ بنابراين براي آنکه به کسري بودجه برنخوريم تغييري در برخي بندها به وجود آورديم که قرار است از ۱۸۵ هزار ميليارد تومان، ۳۰ هزار ميليارد تومان براي بودجه عمراني در نظر گرفته شود.

وي به بحث يارانه ها و طرح هدفمندي نيز اشاره کرد و افزود: قرار بود با افزايش قيمت حامل هاي انرژي ۵۰ درصد اين افزايش به صورت نقدي به خانوارها پرداخت شود و ۳۰ درصد سهم توليد و ۲۰ درصد سهم دولت باشد، اما متاسفانه ۱۰۰ درصد از افزايش قيمت ها به پرداخت هاي نقدي اختصاص يافت.

سخنگوي دولت ادامه داد: در بودجه دولت بايد ۶۳۰ ميليارد تومان از خزانه براي پرداخت يارانه ها اختصاص دهد که اين خود خلاف قانون هدفمندي يارانه هاست که سال گذشته هم سعي کرديم يک گام اين روش را اصلاح کنيم. عملا ۲۰۰ هزار ميليارد تومان يارانه پرداخت شده اما آنچه دولت از محل افزايش قيمت حامل هاي سوخت تا به امروز به دست آورده، ۱۶۰ هزار ميليارد تومان است اما ما به التفاوت اين رقم را مجبور شده از خزانه عمومي پرداخت کند.

نوبخت در پاسخ به سوال يک فرماندار مبني بر اينکه آيا با توجه به بودجه ۹۴ شما قصد داريد از حقوق ما کسر کنيد؟ گفت: از سفره کارمندان کسري نخواهيم داشت و کسورات بودجه بايد در راستاي اجراي سياست هاي مقاومتي که مورد تاييد رهبري است، انجام شود.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html